رشته پزشکی در انگلستان

تحصیل در رشته پزشکی در دانشگاه‌های انگلستان

تحصیل در رشته پزشکی در دانشگاه‌های انگلستان

رشته پزشکی در انگلستان یکی از بهترین و محبوب ترین گزینه ها برای دانشجویان بین المللی است. برای ورود به دانشگاه های پزشکی در انگلستان باید نمرات بالایی در دروس علوم زیستی و شیمی داشته باشید و همچنین آزمون های UCAT یا BMAT را بگیرید. برخی از دانشگاه های پزشکی در انگلستان جزو بهترین دانشگاه های دنیا در این رشته هستند. مانند دانشگاه اکسفورد، دانشگاه کمبریج، دانشگاه امپریال کالج لندن و دانشگاه لندن. برنامه تحصیلی پزشکی در انگلستان معمولا شامل دو بخش پیش کلینیک و کلینیک است. بخش پیش کلینیک سه سال طول می کشد و در آن دانشجویان مبانی علمی پزشکی را یاد می گیرند و در پایان یک مدرک BA در علوم پزشکی می گیرند. بخش کلینیک نیز سه سال طول می کشد و در آن دانشجویان در بیمارستان ها و مراکز درمانی تجربه عملی کسب می کنند و در پایان یک مدرک BM BCh در پزشکی می گیرند. در انگلستان می توانید از بین بیش از 60 تخصص در زمینه های مختلف پزشکی انتخاب کنید. مانند جراحی، دندانپزشکی، پزشکی مولکولی، جراحی دامپزشکی و پرستاری. همچنین می توانید برای ادامه تحصیل در مقطع دکترا یا فوق تخصص به دانشگاه های انگلستان مراجعه کنید.

موسسه اعزام دانشجو آراد، با  سابقه درخشان در امور اخذ پذیرش تحصیلی و بهره‌گیری از کارشناسان و متخصصان خبره در این زمینه، تمام خدمات مربوطه از طریق تحصیل در انگلیس و دریافت بورسیه را به شما ارائه می‌دهد. شما می‌توانید در تمام مسیر، از جمله آماده کردن رزومه، ارسال درخواست، جمع آوری مدارک و … تا تهیه بلیت و رزرو پرواز از همراهی کاشناسنان ما بهره‌مند شوید.

این مطلب هم بخوانید  تحصیل و زندگی در لنکستر Lancaster

 

 

معرفی گرایش‌های رشته پزشکی در کشور انگلستان:

رشته پزشکی در انگلستان شامل  بیش از 60 گرایش مختلف است که می‌توانید برای ادامه تحصیل در آن‌ها اقدام کنید. تعدادی از این گرایش‌ها به شرح زیر هستند:

با توجه به اینکه شما در مورد رشته پزشکی در انگلستان سوال کردید، من برای شما گرایش های مختلف این رشته را به همراه توضیحات مختصری لیست می کنم. امیدوارم این لیست برای شما مفید باشد.

نام گرایشتوضیحات
پزشکی عمومیپزشکان عمومی مراقبت های اولیه را به بیماران ارائه می دهند و مسئولیت تشخیص، درمان و پیگیری بیماری های مختلف را دارند. پزشکان عمومی می توانند در مطب های خصوصی، مراکز بهداشتی یا بیمارستان ها کار کنند. مدت زمان آموزش پزشکی عمومی در انگلستان چهار سال است.
پزشکی داخلیپزشکان داخلی متخصص در درمان بیماری های مربوط به سیستم های عمده بدن مانند قلب، ریه، کلیه، کبد، مغز و خون هستند. پزشکان داخلی می توانند در بیمارستان ها، مراکز تحقیقاتی یا مطب های خصوصی کار کنند. مدت زمان آموزش پزشکی داخلی در انگلستان بستگی به گروه تخصصی دارد. گروه اول شامل تخصص هایی مانند کاردیولوژی، گوارش، غدد درون ریز و دیابت، عفونی و ایمونولوژی است که نیاز به سه سال آموزش پزشکی داخلی مرحله اول و چهار سال آموزش تخصصی دارند. گروه دوم شامل تخصص هایی مانند آلرژی، روماتولوژی، گریاتریک و مدیسین ورزشی است که نیاز به دو سال آموزش پزشکی داخلی مرحله اول و چهار سال آموزش تخصصی دارند.
جراحیجراحان متخصص در انجام عمل های جراحی برای درمان، ترمیم یا بهبود وضعیت بیماران هستند. جراحان می توانند در بیمارستان ها، مراکز جراحی یا مطب های خصوصی کار کنند. مدت زمان آموزش جراحی در انگلستان دو سال آموزش جراحی اساسی و پنج تا شش سال آموزش تخصصی است. جراحان می توانند در زیر گروه های مختلفی مانند جراحی عمومی، جراحی قلب و عروق، جراحی مغز و اعصاب، جراحی پلاستیک و جراحی ارتوپدی تخصص پیدا کنند.
بیهوشی و مراقبت های ویژهپزشکان بیهوشی و مراقبت های ویژه متخصص در ارائه بیهوشی، تسکین درد و مراقبت های پیشرفته از بیماران در حالت های حاد یا نیازمند نظارت ویژه هستند. پزشکان بیهوشی و مراقبت های ویژه می توانند در بیمارستان ها، مراکز درد یا مراکز اورژانس کار کنند. مدت زمان آموزش بیهوشی و مراقبت های ویژه در انگلستان سه سال آموزش بیهوشی و مراقبت های ویژه اساسی و چهار سال آموزش تخصصی است.
زنان و زایمانپزشکان زنان و زایمان متخصص در ارائه مراقبت های بهداشتی و درمانی به زنان در طول عمر خود هستند. پزشکان زنان و زایمان می توانند در بیمارستان ها، مراکز بهداشتی یا مطب های خصوصی کار کنند. مدت زمان آموزش زنان و زایمان در انگلستان هفت سال است. پزشکان زنان و زایمان می توانند در زیر گروه های مختلفی مانند زایمان فراخود، باروری، سرطان های زنان و جراحی لاپاراسکوپی تخصص پیدا کنند.

جهت اطلاع از لیست کامل گرایش های رشته ‍پزشکی با کارشناسان ما در حامیان راه تحصیل آراد تماس حاصل نمایید.

محتوای دوره رشته پزشکی

محتوی دوره و دروس تدریسی در رشته پزشکی در دانشگاه های انگلستان برای مقطع پزشکی عمومی به شرح زیر است:

- دوره پزشکی عمومی یا MBBS یک دوره 6 ساله است که شامل 3 سال دروس تئوری و 3 سال آموزش عملی در بیمارستان ها و مراکز درمانی است.
- دروس تئوری شامل موضوعاتی مانند علوم پایه پزشکی، اصطلاحات پزشکی، ارگان ها و سیستم های بدن، بیماری ها و علائم آن ها، داروشناسی، مهارت های مراقبت از بیمار، اخلاق پزشکی و غیره است.
- آموزش عملی شامل کار در بخش های مختلف بیمارستان ها و مراکز درمانی مانند جراحی، داخلی، زنان و زایمان، اطفال، روانپزشکی، اورژانس و غیره است.

مراحل اپلای برای رشته پزشکی دانشگاه‌های انگلستان

مراحل اپلای برای رشته پزشکی در دانشگاه های انگلستان به شرح زیر است:

  • انتخاب دانشگاه پزشکی مورد نظر از بین دانشگاه های معتبر و برتر انگلستان.
  • نوشتن انگیزه نامه (بیانیه شخصی) و ارسال درخواست پذیرش از طریق سامانه UCAS
  • شرکت در آزمون پذیرش دانشگاه مورد نظر و کسب نمره قبولی. آزمون های معمول UCAT یا BMAT هستند.
  • شرکت در مصاحبه دانشگاه و اخذ پذیرش نهایی. مصاحبه ممکن است به صورت حضوری یا آنلاین باشد.
  • اقدام برای اخذ ویزای تحصیلی انگلیس. برای این منظور باید مدارک مورد نیاز را تهیه و به سفارت انگلیس ارسال کنید.
  • اخذ اقامت و تهیه بلیت

بهترین دانشگاه‌های انگلستان جهت تحصیل در رشته پزشکی

تحصیل در رشته پزشکی در انگلستان یکی از گزینه‌های مورد علاقه بسیاری از دانشجویان است که به دنبال آموزش با کیفیت بالا و مدرک معتبر در این رشته هستند. این رشته در انگلستان از سطح علمی و استانداردهای جهانی برخوردار است و دانشگاه‌های این کشور از تجهیزات پیشرفته و مدرن برای آموزش پزشکی استفاده می‌کنند. معروفترین دانشگاه‌ها جهت تحصیل در این رشته عبارتند از:

نام دانشگاهوبسایت رسمی دانشگاهلوگو دانشگاه
کالج دانشگاهی لندنhttps://www.kcl.ac.uk/تحصیل در رشته دندان پزشکی در انگلستان
دانشگاه لیورپوولhttps://www.liverpool.ac.uk/تحصیل در رشته دندان پزشکی در انگلستان
دانشگاه کاردیفhttps://www.cardiff.ac.uk/تحصیل در رشته دندان پزشکی در انگلستان
دانشگاه لیدزhttps://www.leeds.ac.uk/تحصیل در رشته دندان پزشکی در انگلستان
دانشگاه بیرمنگامhttps://www.birmingham.ac.uk/تحصیل در رشته دندان پزشکی در انگلستان
دانشگاه منچسترhttps://www.manchester.ac.uk/تحصیل در رشته دندان پزشکی در انگلستان
دانشگاه نیوکاسلhttps://www.ncl.ac.uk/تحصیل در رشته دندان پزشکی در انگلستان
دانشگاه آبردینhttps://www.abdn.ac.uk/تحصیل در رشته دندان پزشکی در انگلستان
دانشگاه گلاسکوhttps://www.gla.ac.uk/تحصیل در رشته دندان پزشکی در انگلستان
دانشگاه کویین بلفستhttps://www.qub.ac.uk/تحصیل در رشته دندان پزشکی در انگلستان
دانشگاه پریموثhttps://www.plymouth.ac.uk/تحصیل در رشته دندان پزشکی در انگلستان
دانشگاه داندیhttps://www.dundee.ac.uk/تحصیل در رشته دندان پزشکی در انگلستان
دانشگاه بریستولhttps://www.bristol.ac.uk/تحصیل در رشته دندان پزشکی در انگلستان
دانشگاه کویین مری لندنhttps://www.qmul.ac.uk/تحصیل در رشته دندان پزشکی در انگلستان
دانشگاه شفیلدhttps://www.sheffield.ac.uk/تحصیل در رشته دندان پزشکی در انگلستان
دانشگاه مرکزی لندکشایرhttps://www.uclan.ac.uk/تحصیل در رشته دندان پزشکی در انگلستان

 

سطح زبان مورد نیاز برای رشته پزشکی در انگلستان

برای تحصیل در رشته دندان پزشکی در دانشگاه های انگلستان، شما باید دارای مهارت لازم در زبان انگلیسی باشید. این مهارت را می‌توانید با گواهی نامه های معتبر زبان انگلیسی یا مدارک تحصیلی مرتبط اثبات کنید. برخی از دانشگاه ها ترجیح می‌دهند یا انتظار دارند که شما آزمون بین المللی زبان انگلیسی (IELTS) را بگیرید. هر دانشگاه ممکن است حداقل نمره مورد نیاز برای IELTS را متفاوت تعیین کند. به عنوان مثال، دانشگاه Queen Mary London حداقل نمره 7.0 را با حداقل 6.5 در نوشتار و 5.5 در سایر مهارت ها در نظر گرفته است. شما باید این آزمون را حداکثر دو سال قبل از شروع دوره خود بگیرید. البته در نظر داشته باشید حداقل نمره قبولی در آزمون‌های زبان در دانشگاه‌های مختلف و با توجه به مقاطع تحصیلی متفاوت خواهد بود. جهت دریافت اطلاعات دقیق با کارشناسان ما در حامیان راه تحصیل آراد تماس حاصل نمایید.

مدارک و الزمات مورد نیاز جهت اخذ پذیرش رشته پزشکی در انگلستان

برای تحصیل در رشته پزشکی در انگلستان، شما باید شرایط و مدارک لازم را داشته باشید. این شرایط ممکن است برای دانشگاه‌های مختلف متفاوت باشد، اما به طور کلی شامل موارد زیر است:

  • گذراندن دوره‌های پیش‌نیاز مانند A-Level یا Foundation که ۲ سال است.
  • قبولی در آزمون‌های ورودی مانند BMAT یا UKCAT که سنجش توانایی‌های شناختی، تحلیلی و تصمیم‌گیری شما را می‌کنند.
  • داشتن مدرک زبان انگلیسی معتبر مانند IELTS یا TOEFL که حداقل نمره مورد نیاز آن‌ها معمولا ۷ یا بالاتر است.
  • داشتن نمرات بالا در دروس مختلف مانند ریاضی، فیزیک، شیمی، زیست‌شناسی و غیره.
  • شرکت در مصاحبه علمی و ارائه رزومه و سوابق تحصیلی و پژوهشی
  • مدارک هویتی و گذرنامه معتب
  • ترجمه مدرک تحصیلی و ریز نمرا
  • ارائه نمره قبولی در آزمون ورودی دندان‌پزشک
  • حداقل امتیاز دیپلم بین‌المللی: ۳۷
  • آزمایش سلامت
  • متقاضیان در بازه سنی 17 تا 22 سال شانس بیشتری برای اخذ ویزای تحصیلی دارند
  • متقاضیان نباید وقفه و گپ تحصیلی بیشتر از دو سال داشته باشند.

مدارک و الزمات مورد نیاز جهت اخذ پذیرش تخصص پزشکی در انگلستان

برای تحصیل تخصص پزشکی در انگلستان، شما باید مدارک زیر را داشته باشید:

  • مدرک زبان انگلیسی (آیلتس ۷ به بالا)
  • قبولی در هردو بخش آزمون PLAB
  • گواهی پایان دوره کارآموزی CCT
  • شماره نظام پزشکی
  • تاییدیه شورای پزشکی عمومی انگلستان
  • مدارک شناسایی
  • قبولی در آزمون ورودی مخصوص تخصص پزشکی

آزمون A-Level

A-LEVEL
آزمون A Level مخفف شده عبارت Advanced Level است و به نوعی یک آزمون برای سنجش صلاحیت دانشجویان و متقاضیان تحصیل پزشکی و دیگر رشته‌های تحصیلی در کشور انگلیسی محسوب می‌شود. این آزمون معمولا در پایان دوره دوم متوسطه (سال‌های ۱۲ و ۱۳) برگزار می‌شود و شامل دروسی مانند ریاضی، شیمی، زیست‌شناسی، فیزیک، انگلیسی و غیره است. برای ورود به دانشگاه‌های انگلستان جهت تحصیل پزشکی ، باید سطح A-Level را در نمرات سه درس خود کسب کنید. هر دانشجو قبل از اقدام به تحصیل پزشکی در انگلستان، باید دروس شیمی و زیست‌شناسی را در سطح A-Level گذرانده باشد. درس سوم می‌تواند ریاضی، فیزیک، جغرافیا، روان‌شناسی یا هر درس دیگری باشد. نمره مورد نیاز برای قبولی در دانشگاه‌های انگلستان برای تحصیل پزشکی متفاوت است و بستگی به رتبه و شهرت دانشگاه دارد. اما معمولا بین A*AA تا AAB می‌باشد.

دوره Foundation

Foundation
یکی از راه های دستیابی به رشته پزشکی در دانشگاه های انگلستان این است که متقاضیان در کالج های انگلیسی زبانی که در کشورهای دیگری مانند مالزی، سنگاپور، هند و غیره واقع شده اند، به تحصیل بپردازند. این کالج ها دوره فاندیشن را ارائه می دهند که یک دوره پیش دانشگاهی یک ساله است و معادل دوره A-level محسوب می شود. این دوره به دانشجویان مهارت های زبانی و علمی لازم برای ورود به دانشگاه های انگلستان را آموزش می دهد. برای شرکت در این دوره، دانشجویان باید دارای مدرک دبیرستان و نمره زبان انگلیسی معتبر باشند. اگر دانشجویان در این دوره موفق باشند، می توانند درخواست ورود به دانشگاه های انگلستان برای رشته پزشکی را ارسال کنند. این دانشگاه ها ممکن است در کشور انگلستان یا در کشورهای دیگری که دارای شعبه از آن ها هستند، باشند. این روش یک فرصت مناسب برای دانشجویانی است که علاقه مند به تحصیل پزشکی در انگلستان هستند اما نمی توانند مستقیما در دوره A-level شرکت کنند یا نمی خواهند در کشور انگلستان زندگی کنند.

آزمون مهارت بالینی بریتانیا (UCAT)

UCAT
آزمون UCAT یکی از مراحل پذیرش در رشته پزشکی در انگلستان است. این آزمون به صورت کامپیوتری و آنلاین انجام می‌شود. هدف از این آزمون سنجش توانایی های ذهنی، نگرش های حرفه ای، تفکرات انتقادی و استدلال های منطقی داوطلبان است.

آزمون BMAT

BMAT
آزمون BMAT یا BioMedical Admissions Test یک آزمون ورودی است که برای پذیرش در رشته پزشکی در برخی از دانشگاه های انگلستان مورد نیاز است. این آزمون سه بخش دارد: بخش اول: توانایی های شناختی و استدلال منطقی، بخش دوم: دانش علوم پایه و ریاضی، بخش سوم: نگرش های حرفه ای و تفکر انتقادی. این آزمون به صورت کاغذی و در مراکز آزمون معتبر برگزار می شود. مدت زمان آزمون ۲ ساعت و ۱۵ دقیقه است. نمره آزمون از ۱ تا ۹ محاسبه می شود. برای شرکت در این آزمون، باید در سایت رسمی آزمون ثبت نام کرده و هزینه ثبت نام را پرداخت کنید.

آزمون PLAB

PLAB
آزمون PLAB یک آزمون ارزیابی زبانی و حرفه‌ای است که برای فارغ‌التحصیلان بین‌المللی پزشکی و متقاضیانی که می‌خواهند در تخصص‌های پزشکی در انگلستان کار کنند، برگزار می‌شود. این آزمون از دو بخش تشکیل شده است: بخش اول یک آزمون تئوری با ۱۸۰ سوال تک‌انتخابی و بخش دوم یک آزمون عملی با ۱۸ سناریو بالینی است. برای شرکت در این آزمون، باید مدرک زبان انگلیسی (آیلتس یا OET) و مدرک پزشکی اولیه داشته باشید.

هزینه تحصیل در رشته پزشکی در انگلستان

هزینه تحصیل در رشته پزشکی در دانشگاه های انگلستان شامل دو بخش است: شهریه دانشگاه و هزینه زندگی روزمره در این کشور. شهریه دانشگاه برای دانشجویان بین المللی بیشتر از دانشجویان اروپایی است و به طور میانگین حدود 40,000 پوند در سال می باشد. هزینه زندگی روزمره نیز بستگی به شهر و سبک زندگی دانشجو دارد، اما به طور تقریبی می توان گفت حدود 15,000 پوند در سال می باشد. بنابراین، هزینه کل تحصیل در رشته پزشکی در انگلستان برای دانشجویان بین المللی حدود **50,000 تا 55,000 پوند در سال است. البته برخی از دانشجویان می توانند از بورسیه های تحصیلی که توسط دانشگاه ها یا سازمان های دیگر ارائه می شوند، بهره مند شوند. بورسیه های تحصیلی ممکن است بخشی یا کل شهریه دانشگاه را پوشش دهند و شرایط و میزان آن ها برای هر دانشگاه متفاوت است.

لطفا توجه داشته باشید که این هزینه ها ممکن است هر ساله تغییر کنند و شما باید هزینه های دیگری مانند هزینه زندگی، کتاب، لوازم آزمایشگاهی و بیمه را نیز در نظر بگیرید. برای اطلاعات بیشتر در مورد هزینه تحصیل در دانشگاه های دندان پزشکی انگلستان، با کارشناسان ما در حامیان راه نحصیل آراد تماس حاصل نمایید.

بورسیه تحصیلی رشته پزشکی در انگلستان

عنوان بورسیهتوضیحات
بورسیه تحصیلی دولت انگلستان برای دانشجویان بین‌المللیاین بورسیه توسط سفارتخانه‌های انگلستان در سراسر جهان به دانشجویانی که نمرات بالایی دارند، ارائه می‌شود. این بورسیه شامل هزینه تحصیل، هزینه زندگی و بلیت رفت و برگشت است.
بورسیه تحصیلی شورای فرهنگی بریتانیااین بورسیه توسط شورای فرهنگی بریتانیا به دانشجویانی که در مقاطع کارشناسی و کارشناسی ارشد می‌خواهند تحصیل کنند، ارائه می‌شود. مبلغ این بورسیه از ۳۰۰۰ پوند تا ۱۰۰۰۰ پوند متغیر است.
بورسیه تحصیلی دانشکده پزشکی امپریال لندناین دانشکده طیف وسیعی از بورسیه‌های تحصیلی را برای دانشجویان پزشکی در مقاطع دکترا و ارشد ارائه می‌دهد. این بورسیه‌ها شامل وام دانشجویی، جوایز و بورسیه‌های تحصیلی کامل هستند
بورسیه جان آبرنتیاین بورسیه توسط دانشگاه کوئین مری لندن به دانشجویان پزشکی بین‌المللی ارائه می‌شود. این بورسیه شامل هزینه تحصیل برای سه سال از پنج سال دوره پزشکی است

جهت اطلاع از سایر بورسیه‌ها با کارشناسان ما در حامیان راه نحصیل آراد تماس حاصل نمایید.

 

فرصت‌های شغلی فارغ‌التحصیل رشته پزشکی انگلستان

فارغ التحصیلان رشته پزشکی از دانشگاه های انگلستان می توانند فرصت های شغلی متنوع و مطلوبی را در این کشور یا سایر کشورهای اروپایی داشته باشند. این افراد می توانند در بخش های مختلف خدمات بهداشتی و سلامت ملی (NHS)، بیمارستان ها و مراکز درمانی خصوصی، موسسات تحقیقاتی و آموزشی، سازمان های بین المللی و غیره مشغول به کار شوند. همچنین این افراد می توانند در صورت تمایل، تخصص های پزشکی مختلفی را انتخاب کنند و در آن ها توانایی و مهارت خود را افزایش دهند.

حقوق و درآمد پزشکان در انگلستان بستگی به سطح تحصیلات، تجربه کاری، تخصص، محل کار و ساعت کاری دارد. به طور کلی، پزشکان در انگلستان از درآمد بالایی برخوردار هستند و از وجه اجتماعی بالایی نیز بهره مند می شوند. بر اساس آمارهای رسمی، میانگین حقوق پزشکان در انگلستان حدود 74,000 تا 107,000 پوند بوده است. البته این میزان ممکن است برای پزشکان متخصص، پزشکان ارشد، پزشکان مشاور و پزشکان خصوصی بیشتر باشد. برای مثال، یک پزشک متخصص می تواند تا 140,000 پوند در سال درآمد داشته باشد.