تحصیل در رشته دندان‌پزشکی در آلمان 2024

تحصیل در رشته دندان‌پزشکی در آلمان 2024

تحصیل در رشته دندان‌پزشکی در آلمان 2024

رشته دندان‌پزشکی در آلمان

دندانپزشکی شاخه‌ای از پزشکی است که به مطالعه دندان‌ها، لثه‌ها، تشخیص دهان و فک، درمان، اختلالات، بیماری‌ها و پیشگیری از بیماری‌ها می‌پردازد. آلمان یکی از مقاصد برتر برای دانشجویان بین المللی در تمام کشورهای اروپایی است. آلمان با یکی از امیدوار کننده ترین سیستم های آموزش عالی، کشوری ایده آل برای تحصیل دندانپزشکی است. آلمان برنامه های دندانپزشکی را در دو مقطع کارشناسی و کارشناسی ارشد در دانشگاه های دولتی و خصوصی ارائه می دهد. مدرک دندانپزشکی در آلمان از چهار تا شش سال طول می کشد. تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد دندانپزشکی در آلمان حداقل دو سال طول می کشد.

چرا در آلمان دندانپزشکی بخوانیم؟

پذیرش در رشته دندانپزشکی در آلمان آسان نیست. این کشور تعدادی از بهترین برنامه ها را در زمینه دندانپزشکی ارائه می دهد و رقابت در این برنامه ها گسترده است. با این حال، تلاش بیهوده نخواهد بود، زیرا شما فرصت تحصیل در برخی از بهترین دانشگاه های اروپا و سراسر جهان را خواهید داشت.

در صورت انتخاب رشته دندانپزشکی در آلمان، این فرصت را خواهید داشت که:

  • تخصص در زمینه های مختلف

دانشگاه های آلمان به تمام دانشجویان بین المللی که از یک دانشگاه آلمانی یا بین المللی فارغ التحصیل شده اند، این فرصت را ارائه می دهند که تخصص خود را در زمینه دندانپزشکی دنبال کنند. اگرچه برنامه‌های دندانپزشکی در آلمان عمدتاً به زبان آلمانی ارائه می‌شوند، اما تعداد کمی از دانشگاه‌ها برنامه‌های تخصصی دندانپزشکی را به زبان انگلیسی ارائه می‌کنند.

  • هزینه کم جهت شهریه بپردازید

آلمان به ارائه برخی از مقرون به صرفه ترین برنامه های دندانپزشکی در اروپا با کیفیت بالا شهرت دارد، به خصوص در مقایسه با سایر کشورهای پیشرفته اروپایی، مانند انگلستان، در دانشگاه های دولتی آلمان، شما فقط ملزم به پرداخت هزینه های اداری حدودا خواهید بود 200 تا 300 یورو در هر ترم خواهید بود. اگر تحصیل در رشته دندانپزشکی را در یک دانشکده دندانپزشکی خصوصی در آلمان انتخاب کنید، می توانید انتظار داشته باشید که شهریه بسیار بالاتری نسبت به یک دانشگاه دولتی بپردازید. هزینه تحصیل در دانشگاه های خصوصی آلمان در بین دانشگاه ها متفاوت است. بنابراین، شما باید قیمت را با دانشگاهی که برای شرکت انتخاب می کنید بررسی کنید.

  • درآمد عالی پس از فارغ‌التحصیلی
این مطلب هم بخوانید  رتبه‌بندی QS دانشگاه‌های مالزی - به‌روزرسانی 2025

دندانپزشکان برخی از بالاترین حقوق را دریافت می کنند. همین امر در مورد فارغ التحصیلان رشته دندانپزشکی در آلمان نیز صدق می کند. به طور متوسط، فردی که در زمینه دندانپزشکی در آلمان مشغول به کار است، می تواند حقوق ماهانه 8660 یورو دریافت کند. حقوق اولیه برای دندانپزشکان در آلمان به طور متوسط ​​از 3980 یورو در ماه شروع می شود، در حالی که بالاترین حقوقی که فردی که به عنوان دندانپزشک در آلمان کار می کند حدود 13800 یورو در ماه است.

گرایش‌های رشته دندانپزشکی در آلمان

در دانشگاه‌های آلمان، دندانپزشکی به صورت Staatsexamen (امتحان دولتی) تدریس می‌شود که مدت زمان آن حدود 5 تا 6 سال است. این دوره به طور کامل به زبان آلمانی ارائه می‌شود. همچنین، دوره‌هایی با تدریس به زبان انگلیسی نیز وجود دارند که به شما کمک می‌کنند تخصص خود را در زمینه دندانپزشکی تقویت کنید. در ادامه، چند گرایش معروف در رشته دندانپزشکی در دانشگاه‌های آلمان را برای شما معرفی می‌کنم:

نام گرایش توضیحات
ارتودنسی (Orthodontics)  ارتودنسی به بررسی و درمان ناهنجاری‌های دندانی و فکی می‌پردازد. این گرایش شامل استفاده از اقوام، براکت‌ها و دستگاه‌های ارتودنتیک برای تنظیم دندان‌ها و ترتیب صحیح آن‌ها می‌شود.
پریودنتولوژی (Periodontology) پریودنتولوژی مطالعه بیماری‌های لثه و بافت‌های حاشیه دندان را شامل می‌شود. این گرایش به تشخیص، پیشگیری و درمان بیماری‌های لثه می‌پردازد.
دندان‌پزشکی ترمیمی و زیبایی

(Restorative and Aesthetic Dentistry)

این گرایش به ترمیم دندان‌ها با استفاده از مواد مختلف مانند رزین‌ها، پورسلن‌ها و ترمیم‌های زیبایی می‌پردازد. هدف از این گرایش، بازگرداندن ترتیب و زیبایی دندان‌ها است.
ارتودنتولوژی و اندودنتولوژی

(Specialized Orthodontics and Endodontology)

این گرایش‌ها به ترتیب به مطالعه ناهنجاری‌های دندانی و درمان ریشه دندان‌ها می‌پردازند. اندودنتولوژی به تشخیص و درمان بیماری‌های ریشه دندان‌ها می‌پردازد.
ایمپلنتولوژی دهانی

(Oral Implantology)

این گرایش به تزریق ایمپلنت‌ها در جایگاه‌های خالی دندان‌ها می‌پردازد. ایمپلنت‌ها به عنوان جایگزین‌های دائمی برای دندان‌های گمشده استفاده می‌شوند.
دندانپزشکی کودکان این گرایش به تخصص در مراقبت‌های دندانی کودکان و نوجوانان می‌پردازد. دندانپزشکان کودکان به تشخیص، پیشگیری و درمان مشکلات دندانی در این گروه سنی می‌پردازند.
ریشه دندان این گرایش به تشخیص و درمان مشکلات ریشه دندان‌ها می‌پردازد. ایمپلنت‌ها به عنوان جایگزین‌های دائمی برای دندان‌های گمشده استفاده می‌شوند.
پروتز دندان پروتز دندان به ترتیب دندان‌های مصنوعی و پروتزهای دندانی می‌پردازد.
لیزر در دندانپزشکی این گرایش به استفاده از لیزر در تشخیص و درمان مشکلات دندانی می‌پردازد.
این مطلب هم بخوانید  هزینه تحصیل و زندگی در کشور اتریش 2024

بهترین دانشگاه‌ها جهت تحصیل در رشته دندانپزشکی در آلمان

نام دانشگاه

وبسایت دانشگاه

لوگو دانشگاه

Goethe University Frankfurt

https://www.goethe-university-frankfurt.de/en

تحصیل در رشته دندان‌پزشکی در آلمان 2024

Ludwig Maximilian University of Munich

https://www.lmu.de/en/

تحصیل در رشته دندان‌پزشکی در آلمان 2024

University of Bonn

https://www.uni-bonn.de/en/university/university

تحصیل در رشته دندان‌پزشکی در آلمان 2024

University of Leipzig

https://www.uni-leipzig.de/en

تحصیل در رشته دندان‌پزشکی در آلمان 2024

RWTH Aachen University

https://www.rwth-aachen.de

تحصیل در رشته دندان‌پزشکی در آلمان 2024

الزامات مورد نیاز جهت تحصیل در رشته دندان‌پزشکی در آلمان

  • به دنبال پیوستن به رشته دندانپزشکی در آلمان، شما ابتدا باید در کنکور داخلی کشور خودتان قبول شوید و همچنین مدرک زبان آلمانی  B2 را کسب کنید. به یاد داشته باشید که داشتن حداقل مدرک A2 آلمانی، به شما اجازه می دهد تا دوره زبان آلمانی را در کشور آلمان ادامه دهید. بعد از اخذ مدرک B2، در این آزمون شرکت می کنید، در صورت قبولی، دوره فاندیشن دریافت کرده و بعداً وارد دانشکده دندانپزشکی خواهید شد.
  • دانشجویان بین‌المللی باید مطمئن باشند که مدارک تحصیلی آن‌ها، با استانداردهای علمی دانشکده‌های دندانپزشکی در آلمان سازگاری دارد. برای بررسی این موضوع، می‌توان با دانشگاه خود، خدمات تبادل آکادمیک آلمان (DAAD) یا مرکز تاییدیه ZAB آلمان تماس گرفت و بررسی کرد که آیا مدارک شما، معادل مدارک تحصیلی آلمان است یا خیر.
  • ورود به رشته پزشکی در آلمان، نیازمند گذراندن آزمون‌های ورودی است که دانشگاه‌ها برگزار می‌کنند. این آزمون‌ها مرحله ‌ای است که توانمندی و شایستگی‌ های شما برای تحصیل در رشته مورد نظر را ارزیابی می‌کنند و از شما برای پاس کردن آن‌ها به شرایط و استانداردهای مشخصی نیاز است. در کشور آلمان، آزمون Abitur و آزمون TMS از جمله آزمون‌های ورودی برای دوره های دندانپزشکی هستند. برای ورود به این دوره‌ها، باید نمره لازم برای هر یک از این آزمون‌ها را کسب کرده باشید. این نمرات، بسته به دانشگاه و شرایط آن، ممکن است متفاوت باشند. به هر حال، پاس شدن این آزمون‌ها اولین قدم برای ورود به رشته پزشکی در آلمان است.
  • معدل، یکی از عوامل بسیار مهم برای ورود به دانشگاه دندانپزشکی در آلمان است، بنابراین داشتن معدل بالا شانس شما برای ورود به دانشگاههای برتر را افزایش می دهد.
  • در طول سال های میانی تحصیل، دانشجویان به منظور کارآموزی در بیمارستان ها مشغول به کار هستند. بنابراین، برای برقراری ارتباط با بیماران، نیاز به تسلط کامل بر زبان آلمانی دارید. به علاوه، شناخت تمامی اصطلاحات پزشکی نیز امری ضروری است.

به طور کلی، در کشور آلمان، رشته دندانپزشکی یکی از رشته های محبوب تحصیلی است که برای ورود به آن، نیاز به مدرک زبان آلمانی و معدل بالا دارید. همچنین، باید برای فعالیت داخل درمانگاه ها و بیمارستان ها، به تسلط کامل بر زبان آلمانی دست یابید.

دوره‌های تحصیلی در رشته دندان‌پزشکی - آوسبیلدونگ دندانپزشکی

آموزش دندانپزشکی در آلمان به چه صورت است و چیست؟

در آلمان، دندانپزشکی به دو شکل مختلف ارائه می‌شود: آموزش دندانپزشکی و آموزش دندان‌پزشکی فنی. در ادامه به توضیح هر دو رشته می‌پردازم:

1. آموزش دندانپزشکی (Zahnmedizin):
- این رشته برای دانشجویانی که می‌خواهند به عنوان دندانپزشک در آلمان فعالیت کنند، مناسب است.
- آموزش دندانپزشکی در آلمان تحت سیستم Staatsexamen انجام می‌شود. این سیستم مشابه آموزش پزشکی یا حقوق است و به طور کامل به زبان آلمانی انجام می‌شود.
- مدت زمان آموزش دندانپزشکی در آلمان حدود 5 تا 6 سال است.
- دانشجویان در این دوره به مهارت‌های عملی و تئوریکی مرتبط با دندانپزشکی می‌پردازند.

2. آموزش دندان‌پزشکی فنی (Dental Assistant Ausbildung):
- این برنامه‌ها برای دانشجویانی که به عنوان دستیار دندانپزشکی در آلمان کار می‌کنند، مناسب هستند.
- دانشجویان در این برنامه‌ها مهارت‌های مرتبط با دندانپزشکی را یاد می‌گیرند تا در مطب‌ها، کلینیک‌ها و بیمارستان‌ها به عنوان دستیار دندانپزشکی فعالیت کنند.
- این برنامه‌ها به دانشجویان آموزش‌های عملی و تئوریکی در زمینه‌های مختلف دندانپزشکی می‌دهند.

 

 

مدارک و الزمات مورد نیاز جهت اخذ پذیرش رشته دندان‌پزشکی در آلمان

برای تحصیل در رشته دندان پزشکی در آلمان، شما باید شرایط و مدارک لازم را داشته باشید. این شرایط ممکن است برای دانشگاه‌های مختلف متفاوت باشد، اما به طور کلی شامل موارد زیر است:

  • ویزا: برای ورود به کشور آلمان، نیاز دارید تا جواز سفر را در دست داشته باشید.
  • اصل و ترجمه مدارک تحصیلی: باید مدارک تحصیلی و ریز نمرات خود را برای رشته دندان‌پزشکی تایید کنید.
  • پذیرش از دانشگاه: برای ورود به دانشگاه‌های آلمان، باید پذیرش از دانشگاه مورد نظر دریافت کنید.
  • مدارک زبان: مدرک زبان C1 آلمانی یا آیلتس 6.5
  • مدارک شناسایی
  • پول مورد نیاز: برای تحصیل در دانشگاه‌های آلمانی، نیاز به پول برای هزینه‌های دانشگاه، اقامت و شهریه دارید.
  • بیمه دانشجویی
  • توصیه نامه و انگیزه نامه
  • نشانی محل اقامت در آلمان (خوابگاه، اجاره نامه و…)