رشته دندانپزشکی در مالزی 2024

رشته دندانپزشکی در مالزی 2024

تحصیل در رشته دندانپزشکی در مالزی

تحصیل در رشته دندانپزشکی در مالزی

تحصیل در رشته دندانپزشکی در دانشگاه‌های مالزی در حال حاضر بین دانشجویان بین‌المللی بسیار محبوب است. دانشگاه‌های مالزی با مجهز بودن به فناوری‌های نوین و داشتن فضاهای آموزشی و حرفه‌ای بسیار پیشرفته، برای تحصیل در رشته دندانپزشکی، بسیار مناسب هستند. تمامی دانشگاه‌های مالزی که دندانپزشکی را ارائه می‌دهند، دارای برنامه‌هایی هستند که بر پایه نظریه و آموزش‌های عملی استوار هستند و به دانشجویان کمک می‌کنند تا مهارت‌های کاربردی و نظری مورد نیاز را برای کار در رشته دندانپزشکی کسب کنند. در دانشگاه‌های مالزی، دانشجویان دندانپزشکی می‌توانند با استفاده از تجهیزات پزشکی مدرن و برنامه‌های کامپیوتری پیشرفته، مهارت‌های عملی و تخصصی مانند عمل جراحی دندان، عمل لثه‌کنی، عمل تعویض دندان‌های مصنوعی، عمل تتیوات بافتی و دیگر مهارت‌های دندانپزشکی را آموزش ببینند.

مدت زمان و هزینه تحصیل

مدت زمان تحصیل در رشته دندانپزشکی در دانشگاه‌های مالزی معمولاً بین 5 تا 6 سال است. این دوره شامل دروس نظری و عملی در بسیاری از زمینه‌هایی مانند زیست‌شناسی، شیمی، فیزیک، بیوشیمی، علم مواد، علم روانشناختی، بیوفیزیک و الکترونیک و غیره، می‌باشد.

شهریه بسته به دانشگاه و برنامه تحصیلی متفاوت است، اما معمولاً بین 12000 دلار تا 18000 دلار در سال می‌باشد. زمینه های آموزشی، تکنولوژی و هزینه زندگی در مالزی به نسبت کشورهای دیگر ارزان می باشد. هزینه‌های دیگر شامل مبالغی مانند تأمین مسکن و کتاب و امکانات دانشگاهی است. همچنین، باید به هزینه‌های مربوط به ویزا و بلیط هواپیما نیز توجه کنید.

به طور کلی، دانشجویان بین‌المللی باید برای تحصیل در دانشگاه‌های مالزی در رشته دندانپزشکی، حداقل هزینه‌ای حدود 15000تا 17000 دلار در سال را در نظر بگیرند.

این مطلب هم بخوانید  دوره پیش‌دانشگاهی Foundation در مالزی - مدارک و هزینه‌ها 2024

مزایای تحصیل در رشته دندانپزشکی:

تحصیل در رشته دندانپزشکی در دانشگاه‌های مالزی مزایای زیادی دارد، از جمله:

  • برنامه های تحصیلی کامل: دانشگاه‌هایی که دندانپزشکی را در مالزی به دانشجویان ارائه می‌دهند، برنامه های آموزشی کاملی را در اختیار دارند. این برنامه ها همچنین ترکیبی از درس‌های نظری و عملی در زمینه‌هایی مانند زیست‌شناسی، بیوشیمی، آناتومی، پاتولوژی و غیره را شامل می‌شوند.
  • تجهیزات پزشکی پیشرفته: دانشگاه‌ها و مراکز آموزشی مالزی با تجهیزات پزشکی پیشرفته و روش‌های جدید در دندانپزشکی مجهز شده‌اند که به دانشجویان امکان انجام پروسیجر‌های صنعتی و حرفه‌ای مانند جراحی دندان، ارائه روش‌های ترمیم‌های پیشرفته، عمل لثه‌ کنی و آنچه در زمینه دندان‌‌های اصلاحی درخواست دانشجو مطرح شود را می‌دهد.
  • هزینه زندگی پایین: هزینه زندگی و تحصیل در کشـور مالزی نسبت به دیگر کشـورها زیاد نیست؛ به همین دلیل دانشجویان بین‌المللی می‌توانند با هزینه‌های کمتری یادگیری دندانپزشکی در دانشگاه‌های مالزی را تجربه کنند.
  • محیط زیبا فرهنگی: مالزی با محیطی زیبا و فرهنگی پویا شناخته شده است و با داشتن چنین محیطی، به دانشجویان بین‌المللی فرصتی برای دیدن جاذبه‌های طبیعی و فرهنگی شـهر را فراهم می‌کند.
  • برقراری روابط بین‌المللی: دانشجویان بین‌المللی در دانشگاه‌های مالزی می‌توانند با دانشجویان دیگر کشورها برخورد کنند و با یادگیری از فرهنگ‌ها و تجربیات دیگران، بهبود بهتری در آموزش و حرفه‌ای خود داشته باشند.

گرایش‌های رشته دندان‌پزشکی در مالزی

دانشگاه‌های مالزی برای دانشجویان رشته دندانپزشکی، گرایش‌های مختلفی را ارائه می‌دهند که در ادامه به شرح آن‌ها پرداخته می‌شود:

نام گرایشتوضیحات

ارتودنسی پزشکی

(Dento-Maxillofacial Orthopedics):

دانشجویان در این گرایش، به تعیین روش های برای جایگزینی جراحی با روش‌های پزشکی برای تصحیح مشکلات دندانی با استفاده از داروها و مواد دیگر برای بهبود شکل و وضعیت نمایی دندان، فک و روی مشکلات دهانی می‌پردازند.

جراحی دهان و فک

(Oral and Maxillofacial Surgery)

این شاخه از دندانپزشکی، جراحی دهان و فک شامل عملیات مانند جراحی برای استخراج دندان‌های شکننده، آنچه در زمینه جراحی دهان و فک ها و غیره مربوط می‌شود و در بسیاری از موارد با دندانپزشکی زیبایی هم همراه می باشد.

دندانپزشکی کودکان

(Pediatric Dentistry)

دانشجویان در این گرایش، مهارت‌های خاصی را در زمینه پزشکی دندان‌های کودکان یاد می‌گیرند و می‌توانند برای درمان دستگاه دندان‌های کودکان مهارت‌های لازم را به دست آورند.

دندانپزشکی ارتودنسی

(Orthodontics)

این گرایش به بیشتر برای بیمارانی تعلق دارد که به دنبال درمان برای بهبود شکل و ظاهر دندان‌های خود هستند. این شاخه از دندانپزشکی به دنبال تصحیح مشکلات دندانی برای بهبود استحکام و جلوگیری از ابتلا به بیماری‌های مربوط به دندانپزشکی می‌باشد.

دندان‌پزشکی عمومی

(General Dentistry)

در این شاخه، دانشجویان دندانپزشکی آموزش‌های خاصی در زمینه تعویض دندان ها، جراحی دندان ها و ترمیم های دندانی و آنچه در حیطه دندانپزشکی عمومی مشمول می‌شود را دریافت می‌کنند.

دندانپزشکی پیشرفته

(Advanced Dentistry)

در این گرایش، دانشجویان به تعویض دندان‌های مصنوعی با استفاده از تکنولوژی های پیشرفته و همچنین تزریق بوتاکس، سفید کردن دندان، ترمیم های دهان، متد متعارف برای رفع مشکلات دندانی، پروتز های دندانی مصنوعی و غیره، آموزش داده می‌شود.

از آنجایی که هر دانشگاه در مالزی گرایش‌ها و برنامه‌هاي آموزشی مختلفی در زمینه دندانپزشکی دارد، پیشنهاد می‌شود قبل از انتخاب دانشگاه و گرایش، با دپارتمان پذیرش آن دانشگاه تماس بگیرید و اطلاعات دقیق‌تری را در این زمینه کسب کنید.

شرایط مورد نیاز برای تحصیل در رشته دندان‌پزشکی

برای تحصیل در رشته دندانپزشکی در دانشگاه های مالزی، باید شرایط زیر را برآورده کنید:

مقطع تحصیلیالزامات پذیرش
مقطع کارشناسیسطح A حداقل BBB / ABC / AAC یا CGPA 3.0 در زیست شناسی و شیمی و فیزیک یا ریاضیات
مقطع ارشدمدرک لیسانس یا معادل آن در یک رشته مرتبط همراه با تجربه بالینی
مقطع دکتریمدرک فوق لیسانس یا معادل آن در یک رشته مرتبط همراه با تجربه بالینی

مدارک مورد نیاز برای ارائه به سفارت مالزی جهت دریافت ویزا یکبار ورود دانشجویی:

 

بهترین دانشگاه‌ها برای تحصیل در رشته دندان‌پزشکی در مالزی

جهت مشاهده لیست دانشگاه‌های مالزی - تایید شده توسط وزارت علوم در سه گروه ممتاز، خوب و متوسط اینجا کلیک کنید.

بهترین دانشگاه‌های رشته دیجیتال مارکتینگ در کشور مالزی بر اساس رتبه‌بندی QS World University Rankings 2024 عبارتند از:

نام دانشگاهوبسات دانشگاهلوگو دانشگاه
کالج پزشکی Melaka Manipalhttps://www.manipal.eduتحصیل در رشته دندانپزشکی در مالزی
دانشگاه سان وی مالزیhttps://sunwayuniversity.edu.myتحصیل در رشته دندانپزشکی در مالزی
دانشگاه UM مالزی(دانشگاه مالایا مالزی)https://www.um.edu.myتحصیل در رشته دندانپزشکی در مالزی
دانشکده دندان‌پزشکی Universiti Sains Malaysiahttps://www.usm.myتحصیل در رشته دندانپزشکی در مالزی
دانشگاه UKM مالزی(دانشگاه ملی مالزی)https://www.ukm.my/studyukmتحصیل در رشته دندانپزشکی در مالزی

کالج بین‌المللی دندان‌پزشکی پنانگ (Penang International Dental College)

https://www.pidc.edu.myتحصیل در رشته دندانپزشکی در مالزی
دانشگاه Universiti Teknologi Mara (UiTM)https://uitm.edu.my/index.php/enتحصیل در رشته دندانپزشکی در مالزی

 

سطح زبان مورد نیاز برای دندان‌پزشکی در مالزی

نوع آزمونحداقل نمره قبولی
IELTSOverall band score of 6.5-7.0
TOEFL550
Cambridge English180
Pearson Test of English63
MUETBand score of 4.0

البته در نظر داشته باشید حداقل نمره قبولی در آزمون‌های زبان در دانشگاه‌های مختلف و با توجه به مقاطع تحصیلی متفاوت خواهد بود. جهت دریافت اطلاعات دقیق با کارشناسان ما در حامیان راه تحصیل آراد تماس حاصل نمایید.

در هنگام اقدام به تحصیل در حوزه دندان‌پزشکی، اهمیت دارد تا از شناخته‌شدن مدرک تحصیلی خود توسط شورای دندان‌پزشکی مالزی اطمینان حاصل کنید. در غیر اینصورت ممکن است برای ثبت نام به عنوان دندان‌پزشک، باید به شورای دندان‌پزشکی مراجعه کنید و بخشی از شاخصه‌های کیفیت بالای دندان‌پزشکی در مالزی را رعایت کنید. در صورت عدم رعایت این مسئله، دندان‌پزشکان متخلف با جریمه نقدی ۳۰۰۰۰ RM مواجه خواهند شد. دانشجویانی که علاقه‌مند به تحصیل در رشته دندان‌پزشکی در مالزی هستند، می‌توانند یک دوره تحصیلی ۵ ساله یا به صورت ترکیبی، ابتدا بخشی از تحصیلات خود را در مالزی به پایان برسانند و سپس به دانشگاهی مشهور در خارج از کشور منتقل شوند. در هر دو حالت، دانشجویان پس از پایان دوره تحصیلی، مدرک دندان‌پزشکی را از دانشگاه خود دریافت خواهند کرد. مدرک دندان‌پزشکی حداقل باید ۵ سال طول بکشد و به طور کلی می‌توان آن را به دو بخش تقسیم کرد: بخش اول که تقریباً ۲ تا ۲.۵ سال به آموزش‌های پیش بالینی اختصاص دارد که در آن، دانشجویان به آموزش علوم پزشکی اولیه، مانند آناتومی، بیوشیمی، فیزیولوژی، زیست دهان، میکروبیولوژی پزشکی، آسیب‌شناسی و داروسازی پرداخته و با ساختار و عملکرد بدن انسان آشنا می‌شوند. بخش دوم که شامل سال‌های باقیمانده مدرک دندان‌پزشکی است، مربوط به آموزش بالینی است. در این قسمت، دانشجویان در بیمارستان‌های آموزشی یا مدارس بالینی با سیستم درمان و پیشرفت دانش خود، تماس اولیه با بیماران پیدا می‌کنند و مراحل درمان را انجام می‌دهند تا نهایتا به مدرک دندان‌پزشکی مناسب برسند.

فرصت‌های شغلی فارغ‌التحصیل رشته دندان‌پزشکی در مالزی

فارغ التحصیلان رشته دندانپزشکی می‌توانند برای فراهم کردن خدمات دندانپزشکی در بیمارستان‌ها، مطب‌ها، بیمارستان‌های خصوصی، دفاتر بهداشتی و مؤسسات دندانپزشکی در داخل و خارج از کشور کار کنند. از سال 2021 ، مالزی دارای 37 دانشگاه پزشکی است و مطابق گزارش‌های اخیر، فارغ التحصیلان دندانپزشکی مالزی بعد از فارغ التحصیلی معتبر در لحظه حاضر می‌توانند یکی از بهترین شغل‌های روز امروز را شروع کنند. در خصوص درآمد سالیانه، بستگی به سابقه کار، تخصص و موقعیت شغلی آنها دارد و ممکن است در حدود 30 هزار تا 100 هزار دلار در سال به دست آورند.

با توجه به شناخت و شهرت بین‌المللی دانشگاه‌های مالزی و دانشجویان بین‌المللی، افراد فارغ التحصیل از دانشگاه‌های مالزی امکان پیدا کردن شغل در اروپا را دارا هستند. با توجه به وجود پیمان‌های ویژه بین مالزی و برخی کشورهای اروپایی مانند انگلیس و آلمان، فرصت‌های شغلی برای فارغ التحصیلان دندانپزشکی در فضای کاری اروپایی که به دنبال تأیید مراجعه کنندگان به کیفیت بالای دندان‌پزشکی هستند، بسیار خوب است. با این حال، برای کار در خارج از کشور، فارغ التحصیلان باید مجوزها و مدارک لازم را به دست آوردند که این فرایند ممکن است زمان بر باشد.